GROPBRON

Gropbron omkring 1915. Foto: okänd / Vänersborgs Söners Gille

Gropbron omkring 1915. Foto: okänd / Vänersborgs Söners Gille

    Från tiden då den gamla Gropbron var ung, och ännu inga bilar slogs om utrymmet på den smala körbanan. En samling personer har ställt upp sig framför bron på Nabbensbergssidan. Den okände fotografen har tegelbruket alldeles snett bakom ryggen. Två uniformsklädda brovakter är identifierade på denna glasplåt från Vänersborgs Söners Gilles arkiv. Man känner igen brovakterna på deras stora blanka manschettknappar i uniformen. Till vänster August Thorinsson, och till höger om honom, med verktyg i hand, Gustav Persson. Den unga mannen i hård hatt på vänster sida ska visst vara en Ernst Persson, och det näst sista paret åt höger till kan vara makarna Ljungströmer. Det är Julius V Nordberg som gett oss namnen långt senare.

   1912 års Gropbro var en svängbro, vars läge låg omkring 200 meter söder om nuvarande bro. Järnskelettet till denna tillverkades av Göteborgs Nya Verkstads AB, medans elektroniken kom från tyska A.E.G. Konstruktionen kom att vara mycket lik den vid samma tid uppförda Dalbobron; den senare var dock tillverkad av Motala Verkstad. Under denna bros livslängd började bilismen att växa fram, och även om det var den rejälaste bron över Karls grav hittills, så uppstod så klart med tiden en flaskhals här. Att bron kom att enkelriktas med trafiksignaler 1943 gjorde knappast saken bättre. Tittar man i gamla tidningar från början av 1960-talet, kan man där läsa och se bilder kring trafikkaoset som rådde här, med köer så långt ögat nådde i båda riktningar. Man förstår verkligen att en ny, och för tiden bättre anpassad bro sedan länge var efterlängtad då nuvarande Gropbron kom på plats 1966.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *