Vi mötte Klaraborg första gången i Barbados 1974. Hon var på sitt andra varv runt jorden, vi var på vårt första. Vi seglade med en ombyggd finnskuta, Gretel, 3-mast skonare. Kaptenen hette Ove. Vi tillbringade julen i Trinidad, Port of Spain, tillsammans. Där skiljdes våra vägar. Vi fortsatte västerut. Hörde senare om förlisningen.
1972 var jag fem år och gick på dagis på andra sidan kanalen. Jag minns hur vi ungar stod och tittade när skorstenen föll. Det var en mäktig syn. Jag kommer ihåg att man brände trähusen. Det var något riktigt ödesmättat över det hela och jag blev starkt påverkad av det. Tack för bilderna!
Denna Crudo är inte f d Ekenäs utan en Shell-tanker , Shell 9, som byggdes i holländska Nijmegen 1922. Crudo ex Ekenäs inköptes för att ersätta denna Crudo som förliste vid Kråkesundsgap.
This function has been disabled for TIDEN ÄR EN DRÖM.
Vi mötte Klaraborg första gången i Barbados 1974. Hon var på sitt andra varv runt jorden, vi var på vårt första. Vi seglade med en ombyggd finnskuta, Gretel, 3-mast skonare. Kaptenen hette Ove. Vi tillbringade julen i Trinidad, Port of Spain, tillsammans. Där skiljdes våra vägar. Vi fortsatte västerut. Hörde senare om förlisningen.
1972 var jag fem år och gick på dagis på andra sidan kanalen. Jag minns hur vi ungar stod och tittade när skorstenen föll. Det var en mäktig syn. Jag kommer ihåg att man brände trähusen. Det var något riktigt ödesmättat över det hela och jag blev starkt påverkad av det. Tack för bilderna!
Där är ju BJs tåg som jag tjänstgjorde som konduktör på. 🙂
Gathörnet modell 1900+ föredrar jag.
Denna Crudo är inte f d Ekenäs utan en Shell-tanker , Shell 9, som byggdes i holländska Nijmegen 1922. Crudo ex Ekenäs inköptes för att ersätta denna Crudo som förliste vid Kråkesundsgap.