S/S TROLLHÄTTAN

S/S TROLLHÄTTAN på uppgång någon gång på 1940-talet.

En i mitt tycke mycket trevlig bild från slussarna i Trollhättan!

   Fartyg går olika öden till mötes, inte sällan slutar det dramatiskt. Letade just uppgifter om en s/s Astrid som jag sett på ett vykort från Trollhättan. En idyllisk bild tagen i gamla Bergkanalen runt 1910. Astrid stod inte att finna där jag letade, så en efterlysning gjordes. Jag sporte om hennes öde, och svaret lät inte vänta på sig:

” Det gick åt h-e 🙁
Såldes till Norge , sen torpederade Tyskarna henne i Nordsjön 21/10 1916 “

   S/S Trollhättans livsöde blev betydligt längre, men slutet utdraget och tragiskt. Hon, för man ska säga hon om fartyg, byggdes på Thorskogs varv 1908 som Gustaf med Reg:nr 4859. Beställare var varvets ägare Petter Larsson och i aktern stog det dom första åren Thorskog. Jag har faktiskt en bild på henne, liggande i Vänersborgs gamla hamnkanal som Gustaf i min samling. Sen blir det några försäljningar tills hon 1924 byter namn till s/s Trollhättan, nu med hemmahamn i Västerås.
1941 köps hon för 51.500 kr av Munksjö AB i Jönköping, och det är just Jönköping det står i häcken på bilden ovan. Någon gång hos Munksjö AB omnamans hon till Munksjö IV, och 1952 får hon en ny maskin installerad – en 3 cyl Jönköpings-diesel på 225 hk – och blir m/s Munksjö IV.

   Efter 1952 följer sen ett otal ägar- och namnbyten som listas i slutet av detta inlägg.*  Slutet för detta en gång så vackra lastfartyg blir tragiskt och farsartat. 2008 skulle den stackars båten, som nu byggts om till restaurangbåt bogseras från Lidköping till Karlstad. Vid bogseringen lär man ha begagnat sig av ett minimalt och knappt sjödugligt flytetyg. Det gick som det gick, hon kom lös och blev drivande herrelös på Vänern en tid innan hon strandade i Lurö skärgård. Ägaren – som är ökänd – brydde sig icke alls, och senast nu hösten 2013 kunde man läsa om denna fars. Fartyget har också fått en 15 sidor lång och läsvärd tråd på Fallrepet.

   Gamla s/s Trollhättan står alltså fortfarande efter fem års tid på grund i Lurö skärgård. Vem vet, kanske är inte denna 106-åring uträknad än!

 

* Listan är allt för lång, och jag mäktar inte med att knacka ner den. Noterbart är att Generaltullstyrelsen varit ägare till båten 1978 -1986, och då med namnet TV 069.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This function has been disabled for TIDEN ÄR EN DRÖM.